Je bekijkt nu Hermann

Hermann

Hermann Huppen wordt op 17 juli 1938 geboren in een Belgisch dorpje in Fagnes, tussen de stad Luik en de Duitse grens. Hij groeit op tijdens de oorlog en al op jonge leeftijd moet hij op eigen benen staan en een vak leren: meubelmaker, architect, binnenhuisarchitect… Op zijn zeventiende neemt hij de wijk naar Canada, waar hij vier jaar blijft wonen. Terug in Brussel volgt de jonge Huppen weliswaar tekenlessen aan de kunstacademie van Sint-Gilles, maar het idee striptekenaar te worden komt nog niet bij hem op.

De jonge Hermann, zoals zijn pseudoniem luidt, trekt de aandacht van Greg, door wie hij in dienst wordt genomen. Vanaf 1966 schreef de meester voor hem de reeks waarmee hij van meet af aan zijn talent als realistisch tekenaar zal bewijzen: “Bernard Prince”. Na een omweg via “Jugurtha”, waarvan hij de eerste albums tekent, begint Hermann met Greg aan een nieuwe reeks, de “western bij uitstek” “Comanche”, die in december 1969 voor het eerst wordt gepubliceerd. Tien jaar later heeft de debutant alle kneepjes van het vak onder de knie gekregen en naam gemaakt bij een groot en trouw publiek: daarmee heeft hij alle troeven in handen om aan zijn eerste soloreeks te beginnen, “Jeremiah”, die nog altijd een groot succes kent.

In 1982 verlaat hij de post-atomaire wereld van “Jeremiah” om zich te wijden aan “De torens van Schemerwoude”, een middeleeuws fresco waarin hij een langvervlogen tijd schitterend tot leven weet te brengen. Hermann is veeleisend en leergierig, een harde werker die geen genoegen neemt met voor de hand liggende oplossingen. Op zoek naar nieuwe uitdagingen tekent hij in 1991 zijn eerste “one shot”, “Missié Vandisandi”, dat zal worden gevolgd door “Sarajevo Tango”, een kreet van woede en protest, rechtstreeks in kleur getekend en wegens de historische en sociale strekking bekroond met de Prix Oesterheld, genoemd naar de Argentijnse scenarist die in 1977 op tragische wijze “verdween”. Met “Caatinga” schaart Hermann zich opnieuw aan de zijde van de slachtoffers van de macht, ditmaal de arme boeren uit het noordoosten van Brazilië in de jaren dertig.

In 2000 maakt hij op een tekst van Jean Van Hamme “Bloedbruiloft”, dat verschijnt in de collectie Vrije Vlucht van Dupuis. Met zijn zoon Yves H. als scenarist tekent hij voor de collectie “Getekend” van Le Lombard in september een verrassend politieverhaal met fantastische inslag “Bloedbanden” en in oktober 2002 een magnifieke film-noir-op-papier, “Manhattan Beach 1957”.

Zijn bekendste reeksen zijn: Bernard Prince, Comanche, Jeremiah, Torens van Schemerwoude, Nick en verschillende korte reeksen en een groot aantal losse albums zoals recentelijk Old Pa Anderson en Duke.

Hermann krijgt de prijs Saint-Michel tijdens de 1ste Comics Festival van Brussel in september 2002 en in 2016 won Hermann de Grand Prix de la ville d’Angoulême.

Interessante links

Website Hermann (frans)